Bij deze elektrische scooter is er de keuze tussen een standaard 36V 12Ah loodaccu (met een bereik van ongeveer 20 km) of een 36V 20Ah LiFePo4 lithiumbatterij (met een bereik tot 40 km) of een 36V 30Ah Li-Ion batterij (met een bereik van 60km). Het maximale bereik is afhankelijk van vele factoren (zoals gewicht, rijstijl, wegomstandigheden, bandenspanning, laadtoestand batterij, enz) en kan daarom variëren. Aangezien de batterijen in het onderste gedeelte van het frame zitten gemonteerd, heeft hij een zeer laag zwaartepunt, waardoor omkantelen niet gemakkelijk gebeurt en wat tevens voor een zeer goede rij-stabiliteit zorgt.
Ook op veiligheid en comfort is niet bezuinigd bij dit model. Net zoals zijn "grote broer" de SXT1000XL EEC, heeft de SXT500 EEC zeer efficiënte LED verlichting aan zowel de voor- als achterkant (inclusief remlicht), met een verwachte levensduur van meer dan 10.000 branduren. De schijfremmen aan voor- en achterzijde zorgen er op elk moment voor dat u snel en veilig kunt afremmen. De remklauwen van het EEC-model zijn speciaal nieuw ontwikkeld en volgens de laatste stand van de techniek.
De snelheid is altijd in één oogopslag goed zichtbaar op een stijlvolle LCD snelheidsmeter, waarbij de snelheidsweergave op 0,1 km/uur nauwkeurig is. Daarnaast heeft de snelheidsmeter ook vele andere praktische functies zoals totaalafstand en tijdsduur en dergelijke. Om gevaar af te wenden of om uw aanwezigheid kenbaar te maken heeft deze SXT-snorfiets een luide hoorn aan boord welke vanaf het stuur kan worden bediend.
Gasgeven met de SXT500 EEC gaat vergelijkbaar als bij onze andere modellen met een draai-gasgever aan de rechterkant van het stuur. Tevens zit hier ook een batterijniveau-indicator, welke daarnaast ook een eventuele foutmelding kan weergeven door middel van de verschillende lichtjes in combinatie met de motor controle eenheid. De maximale snelheid van deze snorfiets is 20-25 km/h dus deze mag zonder helm bereden worden.
Informatie over de Lithium opties: LiFePo of Li-Ion versus loodgel batterijen.
De voordelen van lithium batterijen ten opzichte van de "normale" lood-gel batterijen zijn overduidelijk: ze wegen de helft en hebben desondanks een veel hogere batterijcapaciteit waardoor de step een veel grotere actieradius heeft maar toch een stuk lichter is. Daarnaast hebben ze haast geen zelfontlading, kunnen ze veel vaker worden opgeladen, hebben ze geen "geheugen-verlies" en hebben ze een veel hogere levensduur doordat de degradatie van de accucapaciteit zeer gering is. En niet te vergeten: tijdens gebruik blijft het voltage van de Lithium batterij praktisch gelijk, totdat hij echt bijna leeg is. Dit betekent dat van begin tot eind van de Lithium accuduur ongeveer dezelfde topsnelheid wordt gehaald terwijl bij Lood-accu's een redelijk snelheidsverlies merkbaar is.
Nu zult u wellicht denken: dat is allemaal heel mooi, maar die Lithium batterijen en opties zijn niet echt goedkoop... Als we alles bij elkaar echter goed bekijken en vergelijken, wordt een Lithium batterij optie makkelijk terug verdiend en zijn ze in het gebruik zelfs stukken goedkoper dan loodbatterijen. Laten we het gewoon eens uitrekenen en het aantal laadcycli met elkaar vergelijken:
- Een loodbatterij kan tot ongeveer 250 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
- Een LiFePo batterij kan tot ongeveer 1500 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
- Een Li-Ion batterij kan tot ongeveer 1000 keer worden opgeladen totdat deze vervangen moet worden.
De LiFePo batterij gaat dus ongeveer 6 keer zo lang mee echter is slechts 4,5 keer duurder dan een loodbatterij. Daar is dus al de eerste winst die tijdens gebruik wordt gehaald... De Li-Ion batterij is 6 keer zo duur en gaat 4 keer zo lang mee, hier wordt dus nog geen winst behaald.
Maar als we het uitrekenen over het aantal gebruikte kilometers, wordt een Lithium batterij absoluut gunstiger dan Loodbatterijen (naast dus de al eerdere genoemde voordelen zoals gewicht en capaciteit ed):
- Met een loodbatterij kan maximaal 250x20km=5000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
- Met een LiFePo4 batterij kan maximaal 1500x40km=
60.000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
- Met een Li-Ion batterij kan maximaal 1000x60km= 60.000km gereden worden voordat ze aan vervanging toe zijn.
Hierbij is de levensverwachting van de Lithium batterij dus zelfs 12 keer zo lang. Maar let op: dit is in absoluut ideale omstandigheden, in de praktijk halen zowel de lood- als de lithiumbatterijen deze totaal afstanden bij lange na niet, het gaat echter om de verhouding.
Kortom: een Lithium batterij is in gebruik en specificaties een absoluut superieure batterij en tijdens zijn levensduur ook nog eens een stuk goedkoper dan een loodbatterij! Overigens is een elektrische step die met loodbatterijen is uitgevoerd ook heel eenvoudig om te zetten naar een Lithium-versie door simpelweg de bijbehorende LiFePo of Li-Ion batterij aan te sluiten.
Als de batterij leeg is, kan deze eenvoudig worden opgeladen via de aansluiting aan de buitenkant op de scooter zonder dat de batterij verwijderd hoeft te worden. Desgewenst is het echter ook mogelijk om de batterij eruit te halen om deze bijvoorbeeld binnenshuis of op kantoor op te laden. Zodra het groene lampje op de lader brandt, is de step volledig opgeladen en weer klaar voor gebruik. Het totale laadproces duurt ongeveer 8 uur bij een loodbatterij, 10uur bij een LiFePo batterij (er is een snellader voor LiFePo leverbaar waarbij het laadproces ongeveer 4 uur duurt) en 6 uur voor een Li-Ion batterij.
Als de scooter weer vol is en klaar om te rijden, kan dit worden geactiveerd via het contactslot op het stuur, zonder sleutel werkt de scooter niet! De scooter is werkzaam op stand 1 van het contactslot en dan staat het complete elektrische circuit klaar om in actie te komen. Een veiligheidschakelaar bij de standaard onderbreekt het stroomcircuit wat voorkomt dat de scooter functioneert als hij staat geparkeerd, om ongevallen te voorkomen.
Informatie over kwaliteit, alternatieven en imitaties van de SXT-Scooters