Techniek
Wat voor onderhoud heeft een elektrische step (zoals SXT500, ESR750 of Tante Paula) nodig?
Hoe moet ik met mijn accu omgaan, wanneer moet ik deze opladen?
Wat moet er gebeuren voor een kenteken en/of rijklaar maken?
Ik heb een model gezien en die lijkt heel erg veel op de SXT-Scooters, hoe kan dat?
Welk type motor heb ik op mijn GoPed?
Wat voor benzine moet er in mijn GoPed?
Wat voor onderhoud heeft een Go-Ped nodig?
Wat voor onderhoud heeft een elektrische step (zoals SXT500, ESR750 of Tante Paula) nodig?
Eigenlijk heeft een elektrische step nauwelijks onderhoud nodig, althans, niet aan de motor. Uiteraard blijft het belangrijk om de juiste bandenspanning te hebben en dat de remmen en ketting goed zijn afgesteld en draaiende delen zijn gesmeerd. En zo nu en dan een algehele checkup met bijvoorbeeld het controleren en aandraaien van alle boutjes, schroeven, moeren en lagers. Geregeld een poetsbeurt kan uiteraard ook geen kwaad, let wel op met water in combinatie met elektronica.
Hoe moet ik met mijn accu omgaan, wanneer moet ik deze opladen?
Op accu-gebied zijn er zaken waar goed op gelet moet worden, zeker bij modellen met een lood-accu. Lithium-accu's zijn een stuk minder gevoelig en zijn veel makkelijker in de omgang, maar ook hiervoor geldt dat ze goed behandeld moeten worden. Wij vervangen altijd accu's omdat ze niet op de juiste manier behandeld zijn geweest en vrijwel nooit omdat ze zijn versleten door het aantal laadcycli. Bij goed gebruik kan een loodaccu ongeveer tot 250 keer worden opgeladen en een Lithium accu meer dan 1200 keer. Hierbij is het absoluut geen probleem om de accu na 5 km alweer op te laden, want zo kan een loodaccu grofweg tot 500 keer worden opgeladen als elke keer 20% van de batterijcapaciteit is gebruikt en grofweg 150 keer als deze elke keer tot 80% is gebruikt.
Een accu mag nooit diepontladen of overbeladen raken want daarvan gaan ze simpelweg kapot of raken ze gedeeltelijk of compleet hun capaciteit kwijt. Diepontladen betekent dat een accu onder een bepaalde Voltage-waarde is gekomen waarbij er intern chemische reacties ontstaan waardoor de batterij niet meer werkt of zijn capaciteit verliest. En het is een onomkeerbaar proces, dus een eventueel capaciteitsverlies blijf je houden en defect is defect. Aangezien een loodaccu een (redelijk snelle) zelfontlading heeft, moeten deze minimaal 1 keer per twee maanden opgeladen worden. Als de step voor lange tijd niet wordt gebruikt, is dit absoluut noodzakelijk, zeker in de winterperiode want dan gaat de zelfontlading sneller vanwege de kou. En als een step helemaal leeg gereden is, laad hem dan ook gelijk compleet op, want een diepontlading is uiteraard sneller gebeurt als de accu al (grotendeels) leeg is.
Zelfontlading is overigens voornamelijk een probleem bij lood-accus, daar gaat dat redelijk snel bij dus die gaan daardoor ook sneller kapot. Denk aan alle mensen die in het voorjaar de accu in caravan of zitmaaier kapot hebben, dat is vanwege de diepontlading die ook nog eens sneller gaat bij (vries)kou. Bij Lithium batterijen is de zelfontlading een veel kleiner probleem en deze kunnen dus ook langere tijd zonder lading. Desondanks moeten deze ook geregeld gecontroleerd worden en als je een accu echt voor meerdere maanden niet gaat gebruiken, ontkoppel hem dan van de step want dan voorkom je lekstromen die er ook voor zorgen dat een accu leeg loopt.
Laat een accu niet dagen aan de lader zitten, maar koppel hem weer los van de lader zodra de accu vol is. Gewoon een nachtje op de lader en de volgende ochtend er weer af, dat is meer dan voldoende. Er zitten weliswaar druppellaad-functies verwerkt in al onze laders, maar als een gedeelte van een accu een kleine afwijking heeft, dan kan een druppellaad functie verkeerd gaan werken en de accu overbeladen. Dit is uiteraard ook niet goed voor een accu want hierdoor kan een accu opzwellen waardoor ze ook defect raken.
Kortom: een accu niet overbeladen en er simpelweg voor zorgen dat ze niet diepontladen raken, dan gaan ze heel lang mee.
Wat moet er gebeuren voor een kenteken en/of rijklaar maken?
Over het algemeen zijn onze producten grotendeels voorgemonteerd en is er niet bijzonder veel nodig om er gebruik van te maken. Klik hier voor meer informatie over merkspecifieke handelingen voor het rijklaar maken en eventuele kentekenprocedure.
Ik heb een model gezien en die lijkt heel erg veel op de SXT-Scooters, hoe kan dat?
Welk type motor heb ik op mijn GoPed?
Huidige motoren: |

GPL290 (Sport, GSR Sport, Cruiser, Roadster, SGQ30) |

GP460RS (SGSR46r, GTR46r, GTR46i, Riot, SGQ46, TRQ) |
|
|
Oudere motoren: |

Zenoah G2D (pre-1995, voor de oude Sport) |

Zenoah G23LH (Sport, Liquimatic,
Bigfoot, X-ped, Go-Quad) |

Zenoah G43L (GSR40, GSR40-TS
en Go-Bike) |

Zenoah G23ORC / G260RC (oude "Super"
modellen, GSR26R) |

Zenoah GZ25N23 (GSR25, oude GSR
Sport, Go-Quad 25) |

Zenoah GZ25N14 ("Geo"
modellen, S25, X25) |
Wat voor benzine moet er in mijn GoPed?
De benzine modellen van Go-Ped
verbruiken mengsmering. Je kunt mengsmering kant-en-klaar bij
een benzinestation tanken, maar je kunt de mengsmering ook zelf
in een jerrycan of direct in het tankje van je Go-Ped maken.
Goed schudden voor gebruik! Het is erg belangrijk dat je mengsmering
gebruikt. Bij rondrijden zonder olie door de benzine zal de
motor in korte tijd een hoge slijtage vertonen en zal spoedig
vastlopen.
Je kunt gewone benzine
gebruiken (euro95) en 2-takt olie van een goede kwaliteit, eigenlijk moet je hiervoor de beste 2-takt olie gebruiken die er is. Hieronder
een overzicht van de mengverhoudingen:
Brandstof/olie verhouding per motortype |
Huidige Motortypes |
Fuel / Oil Ratio |
GPL290 |
40 : 1 |
GP460RS |
25 : 1 |
Oude Motortypes |
Fuel / Oil Ratio |
G2D |
25-40 : 1 |
G23LH |
25-40 : 1 |
G230 RC |
25 : 1 |
G260 RC |
25 : 1 |
GP290RS |
25 : 1 |
GZ25N14 |
50 : 1 |
GZ25N23 |
50 : 1 |
G43L-D |
25-50 : 1 |
G43L-D getuned door Trevon Simpson voor GSR40Tsi |
25 : 1 |
GP420RS |
25 : 1 |
G620PU |
25 : 1 |
Brandstof/olie verhouding
per Go-Ped® model |
Huidige Go-Ped® Modellen |
Engine Type |
Fuel / Oil Ratio |
Tank Size
(in liters) |
Sport |
GPL290 |
40 : 1 |
1 |
GSR Sport |
GPL290 |
40 : 1 |
1 |
GSR Cruiser |
GPL290 |
40 : 1 |
1.5 |
GTR Roadster |
GPL290 |
40 : 1 |
1.5 |
Super Go-Quad 30 |
GPL290 |
40 : 1 |
1 |
SGSR46r |
GP460RS |
25 : 1 |
1.5 |
Riot |
GP460RS |
25 : 1 |
1.5 |
GTR46 / GTR46i |
GP460RS |
25 : 1 |
1.5 |
Super Go-Quad 46 |
GP460RS |
25 : 1 |
1.5 |
Trail Ripper Quad |
GP460RS |
25 : 1 |
1.5 |
Oude Go-Ped® Modellen |
Engine Type |
Fuel / Oil Ratio |
Tank Size
(in liters) |
Sport (pre 1995) |
G2D |
25-40 : 1 |
1 |
Sport |
G23LH |
25-40 : 1 |
1 |
Liquimatic |
G23LH |
25-40 : 1 |
1 |
X-Ped |
G23LH |
25-40 : 1 |
1 |
Bigfoot |
G23LH |
25-40 : 1 |
1 |
Go-Quad |
G23LH |
25-40 : 1 |
1 |
Sport S25 |
GZ25N14 |
50:1 |
1 |
X25 |
GZ25N14 |
50:1 |
1 |
G.O.X. Ped |
GZ25N14 |
50:1 |
1 |
Geo-Sport |
GZ25N14 |
50:1 |
1 |
Geo Bigfoot |
GZ25N14 |
50:1 |
1 |
GSR25 |
GZ25N23 |
50:1 |
1.5 |
Go-Quad 25 |
GZ25N23 |
50:1 |
1 |
GSR29R |
GP290RS |
25 : 1 |
1.5 |
Super X-Ped |
GP290RS |
25 : 1 |
1 |
GSR26R |
G230/260 RC |
25 : 1 |
1.5 |
Super Bigfoot |
G230/260 RC |
25 : 1 |
1.5 |
Super Go-Quad |
G230/260 RC |
25 : 1 |
1 |
GSR40 |
G43L-D |
25 – 50 : 1 |
1.5 |
GSR40Tsi |
G43L-D+ |
25 : 1 |
1.5 |
GTR40 |
GP420RS |
25 : 1 |
1.5 |
Wat voor onderhoud heeft een Go-Ped nodig?
Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing
door! Bij ondeskundig gebruik en/of onderhoud kan de garantie
vervallen! Neem altijd contact met ons op als je vragen hebt
over onderhoud of als er iets niet helemaal duidelijk is in
de Engelse gebruiksaanwijzing.
Zowel de elektrische als benzinestepjes zijn onderhoudsarm.
Toch is regelmatige controle en klein onderhoud essentieel voor
een goedwerkende fun-machine. Lees het instructieboekje vooral
goed door! Enkel puntjes:
* Bij de Go-Ped Sport, X-Ped, Super X-Ped, Bigfoot en Super
Bigfoot is het belangrijk dat de aandrijfrol onder een juiste
spanning op de achterband staat. Een te hoge spanning kan schade
aan de motor veroorzaken. Klik hier. Je krijgt dan een Engelstalige instructiefilm te
zien (3,8 MB)
* Bij de tandwielaangedreven modellen voor elke rit de ketting
en de tandwielen smeren! Dit kan met motorolie, maar bij fietsenmakers
zijn ook goede (en schonere!) alternatieven te vinden. Wij adviseren siliconen- of teflon olie. Controleer
minstens 1 keer per week of de tandwielen in één
lijn staan.
* Zorg voor een goede mengsmering. Gebruik uitsluitend tweetaktolie
van hoge kwaliteit en zorg voor de juiste mengverhouding.
* Zorg dat de lagers schoon blijven. Maak de lagers regelmatig
schoon.
* Controleer je step regelmatig op speling in het stuur, motor
en assen.
* Bewegende delen regelmatig smeren.
* Bandenspanning goed in de gaten houden!
* Bij het opladen van elektrosteps: altijd in één
keer laden tot de accu weer helemaal vol is! Dus tijdens het opladen
de stekker erin laten zitten! Dit verlengt de levensduur van
de accu aanzienlijk. Elke laadbeurt is er één, al is het maar 15 minuten.
* Het liefst na elke rit met je elektrische step de accu opladen.
Het helemaal leegrijden van de accu is slecht voor de levensduur!
|