Techniek

Wat voor onderhoud heeft een elektrische step (zoals SXT500, ESR750 of Tante Paula) nodig?
Hoe moet ik met mijn accu omgaan, wanneer moet ik deze opladen?
Wat moet er gebeuren voor een kenteken en/of rijklaar maken?
Ik heb een model gezien en die lijkt heel erg veel op de SXT-Scooters, hoe kan dat?
Welk type motor heb ik op mijn GoPed?
Wat voor benzine moet er in mijn GoPed?
Wat voor onderhoud heeft een Go-Ped nodig?

Wat voor onderhoud heeft een elektrische step (zoals SXT500, ESR750 of Tante Paula) nodig?
Eigenlijk heeft een elektrische step nauwelijks onderhoud nodig, althans, niet aan de motor. Uiteraard blijft het belangrijk om de juiste bandenspanning te hebben en dat de remmen en ketting goed zijn afgesteld en draaiende delen zijn gesmeerd. En zo nu en dan een algehele checkup met bijvoorbeeld het controleren en aandraaien van alle boutjes, schroeven, moeren en lagers. Geregeld een poetsbeurt kan uiteraard ook geen kwaad, let wel op met water in combinatie met elektronica.

 

Hoe moet ik met mijn accu omgaan, wanneer moet ik deze opladen?
Op accu-gebied zijn er zaken waar goed op gelet moet worden, zeker bij modellen met een lood-accu. Lithium-accu's zijn een stuk minder gevoelig en zijn veel makkelijker in de omgang, maar ook hiervoor geldt dat ze goed behandeld moeten worden. Wij vervangen altijd accu's omdat ze niet op de juiste manier behandeld zijn geweest en vrijwel nooit omdat ze zijn versleten door het aantal laadcycli. Bij goed gebruik kan een loodaccu ongeveer tot 250 keer worden opgeladen en een Lithium accu meer dan 1200 keer. Hierbij is het absoluut geen probleem om de accu na 5 km alweer op te laden, want zo kan een loodaccu grofweg tot 500 keer worden opgeladen als elke keer 20% van de batterijcapaciteit is gebruikt en grofweg 150 keer als deze elke keer tot 80% is gebruikt.

Een accu mag nooit diepontladen of overbeladen raken want daarvan gaan ze simpelweg kapot of raken ze gedeeltelijk of compleet hun capaciteit kwijt. Diepontladen betekent dat een accu onder een bepaalde Voltage-waarde is gekomen waarbij er intern chemische reacties ontstaan waardoor de batterij niet meer werkt of zijn capaciteit verliest. En het is een onomkeerbaar proces, dus een eventueel capaciteitsverlies blijf je houden en defect is defect. Aangezien een loodaccu een (redelijk snelle) zelfontlading heeft, moeten deze minimaal 1 keer per twee maanden opgeladen worden. Als de step voor lange tijd niet wordt gebruikt, is dit absoluut noodzakelijk, zeker in de winterperiode want dan gaat de zelfontlading sneller vanwege de kou. En als een step helemaal leeg gereden is, laad hem dan ook gelijk compleet op, want een diepontlading is uiteraard sneller gebeurt als de accu al (grotendeels) leeg is.

Zelfontlading is overigens voornamelijk een probleem bij lood-accus, daar gaat dat redelijk snel bij dus die gaan daardoor ook sneller kapot. Denk aan alle mensen die in het voorjaar de accu in caravan of zitmaaier kapot hebben, dat is vanwege de diepontlading die ook nog eens sneller gaat bij (vries)kou. Bij Lithium batterijen is de zelfontlading een veel kleiner probleem en deze kunnen dus ook langere tijd zonder lading. Desondanks moeten deze ook geregeld gecontroleerd worden en als je een accu echt voor meerdere maanden niet gaat gebruiken, ontkoppel hem dan van de step want dan voorkom je lekstromen die er ook voor zorgen dat een accu leeg loopt.

Laat een accu niet dagen aan de lader zitten, maar koppel hem weer los van de lader zodra de accu vol is. Gewoon een nachtje op de lader en de volgende ochtend er weer af, dat is meer dan voldoende. Er zitten weliswaar druppellaad-functies verwerkt in al onze laders, maar als een gedeelte van een accu een kleine afwijking heeft, dan kan een druppellaad functie verkeerd gaan werken en de accu overbeladen. Dit is uiteraard ook niet goed voor een accu want hierdoor kan een accu opzwellen waardoor ze ook defect raken.

Kortom: een accu niet overbeladen en er simpelweg voor zorgen dat ze niet diepontladen raken, dan gaan ze heel lang mee.

 

Wat moet er gebeuren voor een kenteken en/of rijklaar maken?
Over het algemeen zijn onze producten grotendeels voorgemonteerd en is er niet bijzonder veel nodig om er gebruik van te maken. Klik hier voor meer informatie over merkspecifieke handelingen voor het rijklaar maken en eventuele kentekenprocedure.

 

Ik heb een model gezien en die lijkt heel erg veel op de SXT-Scooters, hoe kan dat?

Welk type motor heb ik op mijn GoPed?

Huidige motoren:
Go-Ped GPL290
GPL290 (Sport, GSR Sport, Cruiser, Roadster, SGQ30)
goped gp460
GP460RS (SGSR46r, GTR46r, GTR46i, Riot, SGQ46, TRQ)
   
Oudere motoren:
goped g2d
Zenoah G2D (pre-1995, voor de oude Sport)
g23
Zenoah G23LH (Sport, Liquimatic, Bigfoot, X-ped, Go-Quad)
gsr
Zenoah G43L (GSR40, GSR40-TS en Go-Bike)
goped g230rc
Zenoah G23ORC / G260RC (oude "Super" modellen, GSR26R)
goped gz25n23
Zenoah GZ25N23 (GSR25, oude GSR Sport, Go-Quad 25)
geo
Zenoah GZ25N14 ("Geo" modellen, S25, X25)

 

Wat voor benzine moet er in mijn GoPed?
De benzine modellen van Go-Ped verbruiken mengsmering. Je kunt mengsmering kant-en-klaar bij een benzinestation tanken, maar je kunt de mengsmering ook zelf in een jerrycan of direct in het tankje van je Go-Ped maken. Goed schudden voor gebruik! Het is erg belangrijk dat je mengsmering gebruikt. Bij rondrijden zonder olie door de benzine zal de motor in korte tijd een hoge slijtage vertonen en zal spoedig vastlopen.

Je kunt gewone benzine gebruiken (euro95) en 2-takt olie van een goede kwaliteit, eigenlijk moet je hiervoor de beste 2-takt olie gebruiken die er is. Hieronder een overzicht van de mengverhoudingen:

Brandstof/olie verhouding per motortype
Huidige Motortypes Fuel / Oil Ratio
GPL290 40 : 1
GP460RS 25 : 1
Oude Motortypes Fuel / Oil Ratio
G2D 25-40 : 1
G23LH 25-40 : 1
G230 RC 25 : 1
G260 RC 25 : 1
GP290RS 25 : 1
GZ25N14 50 : 1
GZ25N23 50 : 1
G43L-D 25-50 : 1
G43L-D getuned door Trevon Simpson voor GSR40Tsi 25 : 1
GP420RS 25 : 1
G620PU 25 : 1

Brandstof/olie verhouding per Go-Ped® model

Huidige Go-Ped® Modellen

Engine Type

Fuel / Oil Ratio
Tank Size
(in liters)
Sport GPL290 40 : 1 1
GSR Sport GPL290 40 : 1 1
GSR Cruiser GPL290 40 : 1 1.5
GTR Roadster GPL290 40 : 1 1.5
Super Go-Quad 30 GPL290 40 : 1 1
SGSR46r GP460RS 25 : 1 1.5
Riot GP460RS 25 : 1 1.5
GTR46 / GTR46i GP460RS 25 : 1 1.5
Super Go-Quad 46 GP460RS 25 : 1 1.5
Trail Ripper Quad GP460RS 25 : 1 1.5

Oude Go-Ped® Modellen

Engine Type

Fuel / Oil Ratio
Tank Size
(in liters)
Sport (pre 1995) G2D 25-40 : 1 1
Sport G23LH 25-40 : 1 1
Liquimatic G23LH 25-40 : 1 1
X-Ped G23LH 25-40 : 1 1
Bigfoot G23LH 25-40 : 1 1
Go-Quad G23LH 25-40 : 1 1
Sport S25 GZ25N14 50:1 1
X25 GZ25N14 50:1 1
G.O.X. Ped GZ25N14 50:1 1
Geo-Sport GZ25N14 50:1 1
Geo Bigfoot GZ25N14 50:1 1
GSR25 GZ25N23 50:1 1.5
Go-Quad 25 GZ25N23 50:1 1
GSR29R GP290RS 25 : 1 1.5
Super X-Ped GP290RS 25 : 1 1
GSR26R G230/260 RC 25 : 1 1.5
Super Bigfoot G230/260 RC 25 : 1 1.5
Super Go-Quad G230/260 RC 25 : 1 1
GSR40 G43L-D 25 – 50 : 1 1.5
GSR40Tsi G43L-D+ 25 : 1 1.5
GTR40 GP420RS 25 : 1 1.5

 

Wat voor onderhoud heeft een Go-Ped nodig?
Lees altijd eerst de gebruiksaanwijzing door! Bij ondeskundig gebruik en/of onderhoud kan de garantie vervallen! Neem altijd contact met ons op als je vragen hebt over onderhoud of als er iets niet helemaal duidelijk is in de Engelse gebruiksaanwijzing.
Zowel de elektrische als benzinestepjes zijn onderhoudsarm. Toch is regelmatige controle en klein onderhoud essentieel voor een goedwerkende fun-machine. Lees het instructieboekje vooral goed door! Enkel puntjes:
* Bij de Go-Ped Sport, X-Ped, Super X-Ped, Bigfoot en Super Bigfoot is het belangrijk dat de aandrijfrol onder een juiste spanning op de achterband staat. Een te hoge spanning kan schade aan de motor veroorzaken. Klik hier. Je krijgt dan een Engelstalige instructiefilm te zien (3,8 MB)
* Bij de tandwielaangedreven modellen voor elke rit de ketting en de tandwielen smeren! Dit kan met motorolie, maar bij fietsenmakers zijn ook goede (en schonere!) alternatieven te vinden. Wij adviseren siliconen- of teflon olie. Controleer minstens 1 keer per week of de tandwielen in één lijn staan.
* Zorg voor een goede mengsmering. Gebruik uitsluitend tweetaktolie van hoge kwaliteit en zorg voor de juiste mengverhouding.
* Zorg dat de lagers schoon blijven. Maak de lagers regelmatig schoon.
* Controleer je step regelmatig op speling in het stuur, motor en assen.
* Bewegende delen regelmatig smeren.
* Bandenspanning goed in de gaten houden!
* Bij het opladen van elektrosteps: altijd in één keer laden tot de accu weer helemaal vol is! Dus tijdens het opladen de stekker erin laten zitten! Dit verlengt de levensduur van de accu aanzienlijk. Elke laadbeurt is er één, al is het maar 15 minuten.
* Het liefst na elke rit met je elektrische step de accu opladen. Het helemaal leegrijden van de accu is slecht voor de levensduur!